امام‌زاده سید محمد نوجه مهر


اهل بیت (ع) و امام زادگان از دیرباز در فکر و اندیشه و باور مردم کشور جایگاه والایی داشته و دارند و نمونه بارز آن را می توان مواقعی دانست که وقتی از همه چیز و همه کس نا امید می شوند امامزادگان را واسطه بین خود و خدا قرار می دهند. امامزاده سید محمد نوجه مهر از جمله مشهورترین امامزادگان در استان آذربایجان شرقی به ویژه منطقه ارسباران است. امام‌زاده سید محمد نوجه مهر مشهور به «سید محمد آقا» با ۹ واسطه به امام رضا(ع)، امام هشتم شیعیان منسوب است.

درداخل حرم امامزاده آیینه کاری صورت گرفته است این امام زاده از نظر امکانات زیستی مجهز به بازارچه‌های متنوع، نانوایی و… است. هر چند درختان انجیر و انار این منطقه بومی آذربایجان نیست اما به علت تنوع آب و هوایی منطقه و وجود تابستان های گرم و مرطوب (رطوبت رود ارس ) در این محل درختان انجیر و انار به همراه درختان گردوی زیادی وجود دارد. رودی از سمت جنوبی امام زاده همیشه در جریان است که رود آبشار گل آخور ورزقان را به رود ارس می‌ریزد، منازل و سوییت های کوچک جهت اقامت شبانه مسافران به تعداد کافی ساخته شده و اجاره داده می شود. هر سال نزدیک دو میلیون بازدید کننده در آن به ثبت می‌رسد.

همه ساله روستائیان اطراف نیز بعد از برداشت محصولات خود در فصل پاییز برای زیارت مرقد مطهر امامزاده سید محمد آقا (علیه السلام) به این مکان مقدس مشرف می شوند.