مصاحبه با ذاکر حیدری

پایگاه اطلاع رسانی آوای ورزقان، به منظور آشنا سازی مردم شهرستان ورزقان با کاندیداهای نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه ورزقان و خاروانا و تفکرات آنان، گفتگویی را با تعدادی از کاندیداها ترتیب داده است تا شاید بتواند نقشی هرچند کوچک در تغییر شیوه انتخاباتی شهرستان ورزقان داشته باشد.

 

 متن گفت و گوی خبرنگار آوای ورزقان با ذاکر حیدری کاندیدای دهمین دوره انتخابات از حوزه انتخابیه ورزقان و خاروانا به شرح زیر است:

خبرنگار: تا چه حدی به ولایت فقیه اعتقاد دارید؟ به نظر شما حضور ولایت فقیه در رأس حکومت اسلامی نیاز است؟

حیدری: ولایت فقیه جایگاه و نقش برجسته ای در جامعه اسلامی دارد و در واقع عمود خیمه اسلام است، به ولایت فقیه اعتقاد قلبی دارم و در ۳۳ سال گذشته اثبات کرده ام که اگراعتقاد نداشتم در مسیر ولایت حرکت نمی کردم.

آیا انرژی هسته ای برای کشور با توجه به منابع عظیم نفت و گاز و معدنی نیاز است؟

انرژی هسته ای تنها به نفت، گاز و منابع انرژی مربوط نمی شود بلکه در سایر زمینه ها ازجمله پزشکی و کشاورزی کاربردهای فراوانی دارد و استفاده صلح آمیر از آن حق هرجامعه ای است که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خوبی رشد داشته است.

تحریم ها به خاطر انرژی هسته ای بودند یا انرژی هسته ای یک بهانه است؟

انرژی هسته‌ای برای اعمال تحریم بهانه‌ای ‌بیش نیست؛ چون بعد از پیروزی انقلاب که علیه جمهوری اسلامی تحریم اعمال کردند انرژی هسته‌ای نبود و در واقع تمامی مواردی که تحریم ها بخاطر آن ها اعمال شده‌اند بهانه‌ای بیش نیستند؛ تحریم ها به خاطر تفکر جمهوری اسلامی است که در سایر کشور ها تأثیر گذاشته است.

ارزیابی شما در خصوص برجام، و نقاط ضعف و قوت آن چگونه است؟

برجام در نگاه اول و کلی خوب است، اما باید با احتیاط، مدیریت قوی و هوشمندانه در پسا برجام جلوی نفوذ را گرفت و اقتدار جمهوری اسلامی را با اتکا به خود و توانمندی‌های داخل کشور حفظ نمود، ولی متأسفانه برخی افراد داخلی به دلیل عدم شناخت کافی از دشمن به آن اعتماد می کنند که این افراد باید به این فرمایش رهبر فرزانه انقلاب را که فرموده اند:« به مذاکره خوشبین نیستم ولی از مذاکره کنندگان حمایت می کنم» گوش فرا دهند و با فریفته نشدن به خنده ظاهری دشمن طوری با آن تعامل نمایند که عزت حمهوری اسلامی حفظ شود؛ چون آدشمن به خاطر الهام‌هایی که سایر ملت ها از استقلال جمهوری اسلامی می گیرند با ما ضدیت دارند.

عملکرد دولت های قبلی و فعلی در خصوص مسائل هسته ای چگونه ارزیابی می کنید؟

دستاوردهای دولت‌های گذشته بود که باعث شد این دولت نتیجه بگیرد و اگر دولت دست پرنبود نمی توانست مذاکرات در این سطح را انجام دهد و بنا به اعتراف وزیرخارجه و رئیس جمهور آمریکا نسبت به این موضوع که در بازدید از فردو از پیشرفت دانشمندان ایرانی شگفت زده شده‌اند و بدون شک نشان از کار اصولی و زیربنایی خوب در این زمینه دارد و اکنون پسابرجام از برجام مهمتر است.

آمریکا از طریق برجام به دنبال رابطه سازی با ایران است که رهبر انقلاب به صراحت فرموده‌اند نیازی به رابطه با آمریا نداریم و هشدارهای مبنی بر نفوذ داده‌اند به نظر شما این نفوذ به چه شکلی می تواند باشد؟

استراتژی آمریکا که در سالیان گذشته تقابل با جمهوری اسلامی بود از سال ۲۰۰۳به بعد فرق کرده و راهبرد تعامل را در دستور کار قرار داده است. تعامل باید باشد ولی بایستی بدانیم که دشمن در این برهه زمانی از طریق تعامل سعی می کند در کشور نفوذ کند؛ چرا که اینان از اندیشه و آگاهی بخشی انقلاب اسلامی وحشت دارند و هموراه می‌خواهند با جمهوری اسلامی تقابل نمایند.

در زمینه مسائل منطقه ای حضور ایران اسلامی را در کشورهای چون عراق و سوریه را چطور ارزیابی می کنید آن هم در شرایطی که عده ای عقیده دارند نباید در این کشورها وقت وهزینه صرف کنیم و بهتر است به فکر خود باشیم نظر شما در این خصوص چیست؟

درخصوص امنیت باید تحلیل درست داشت، حضور مستشاری جمهوری اسلامی در سوریه به خاطر افزایش شعاع امنیت بیشتر نسبت به خودمان و حوزه مقاومت است، چرا که ما محور مقاومت هستیم و بعد از آن ریشه این جریان به اوایل انقلاب باز می گردد و نباید نادیده بگیریم خدمات حافظ اسد را در زمان جنگ که اجازه آموزش دانشمندان ایرانی را در خاک سوریه داد تا در مقابل بمباران های صدام با پشتیبانی هم پیمانان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای‌اش قدرت موشکی ایجاد کنیم و توانایی مقابله را داشته باشیم. حضور ایران اسلامی در عراق و سوریه و ایجاد قدرت بازدارندگی در این کشورها علاوه بر دفاع از مردم مظلوم این کشورها، دست تروریسم‌ها را از هدف اصلی‌شان، جمهوری اسلامی کوتاه می کند.

قدرت بازدارندگی نیروی مسلح جمهوری اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا نیاز است قدرت بازدارندگی خود را تقویت کنیم ؟

در اوایل قدرت بازدارندگی فقط در زمینه نظامی خلاصه می شد ولی اکنون مواردی چون اقتصاد و فرهنگ نیز مد نظر است، گرچه در زمان کنونی به لحاظ نظامی شرایط خوبی را سپری می کنیم اما اگربخواهیم در مقابل دشمن ایستادگی کنیم باید قدرت اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خود را در کنار قدرت نظامی ارتقاع دهیم که بتوانیم در مقابل دشمن حرفی برای گفتن داشته باشیم.

عملکرد دولت های گذشته از بدو تشکیل جمهوری اسلامی تا دولت یازدهم راچگونه ارزیابی می کنید و اینکه کدام دولت بهتر توانسته در راستای سیاست های نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی گام دارد؟

عملکرد دولت ها با یکدیگر متفاوت است که این تفاوت به دلیل برداشت‌های متفاوت دولت و افرادی که در رأس دولت قرار داشتند از اوضاع کشوراست، بعضی دولت‌ها با سیاست تساهل در سیاست خارجی که حاصل نبود شناخت کافی از دشمن بود به دنبال حل مشکلات کشور در خارج از کشور بودند که نتیجه نگرفتند. در مقابل بعضی دولت ها با توجه به شناخت ماهیت دشمن توانستند اقداماتی را انجام دهند که این اقدامات کافی نبود و نباید گاهی کند وگاهی تند حرکت کرد بلکه باید با وحدت و تعامل به پیش رفت.

 

 

جریانات سال ۸۸ که برخی این جریانات را سوء تفاهم سیاسی قلمداد می کنند آیا سو تفاهم بود؟

جریانات سال ۸۸ یک حرکت از پیش طراحی شده برای تغییر نظام سیاسی در ایران بود که شواهد و قراین آن مستند است، در واقع انقلاب مخملی بود که توسط آمریکا در کشورهای منطقه در قالب جنگ نرم اتخاذ و نتیجه داده بود که هوشیاری رهبری و آگاهی مردم آنان را کیش و مات کرد.

فتنه سال ۸۸ یک جریان خارجی پیوسته با عوامل داخلی و برنامه ریزی مشخص بود که برنامه ریزی صورت گرفته برای سرنگونی یک نظام کافی بود ولی ملت بصیر ایران اسلامی حرکت آنان را با رهبری، رهبر انقلاب ناکام گذاشتند.

فتنه گران که تقلب را بهانه خود قرار داده بودند آیا سیستم انتخابی کشور به گونه ای است که بتوان در آن تقلب کرد؟

عوامل داخلی فتنه اکنون به اشتباه خود، چسباندن برچسب تقلب به انتخابات اعتراف می کنند. در سیستم انتخابات کشور امکان تقلب به شکل کلان وجود ندارد شاید تقلب جزئی صورت گیرد که در همه سیستم‌ها این اشکال وجود دارد ولی هیچگاه اختلاف آرای که در سال ۸۸ وجود داشت نمی توانست با تقلب به وجود آمده باشد.

چه لزومی دارد هرسال برای ۹دی مراسم گرامیداشت برگزار کنیم؟

یک سری روزها هستند که باید گرامی داشته شوند اگر بعد از اتفاقات سال ۸۸ یوم ا… ۹ دی نبود یقین بدانید که نظام دچار آسیب جدی می‌شد و در واقع عوامل فتنه آمده بودند نظام سیاسی کشور را تغییر دهند. ۹ دی یوم ا… است به مانند یوم ا… ۲۲ بهمن؛ که باید گرامی داشته شود تا مردم همه ساله با آرمان های امام راحل و رهبری بیعت نمایند.

با توجه به اینکه انتخابات مجلس خبرگان رو پیش رو داریم به نظرشما نفوذ هایی که رهبرانقلاب هشدار داده اند شامل مجلس خبرگان رهبری نیز می شود؟

اهمیت مجلس خبرگان رهبری بر کسی پوشیده نیست و باید مواظب بود نفوذ در مجلس خبرگان صورت نگیرد؛ که ملت ایران با بصیرت و انتخاب اصلح خود در انتخابات و با عنایت به هشدارهای رهبری مبنی بر نفوذ عوامل وابسته به دستگاه های تصمیم گیر و تصمیم ساز کشوراجازه نفوذ نخواهند داد.

نظارت های شورای نگهبان و نظارت استصوابی شورای نگهبان چگونه است؟ برخی منتعقد نظارت استصوابی شورای نگهبان هستند نظر شما در این خصوص چیست؟

وقتی نظارت استصوابی برای شورای نگهبان در قانون اساسی تعریف شده نباید در جا زد و وقت کشور را گرفت؛ اگر نظارت‌های شورای نگهبان نباشد مثل این است که دستگاه اجرا کننده یک کار خاص بر فعالیت های خود نظارت کند.

در صورت رد صلاحیت چه واکنشی خواهید داشت؟

اگر بر اساس عدله، مستند باشد و به دور از غرض شخصی و جناحی باشد تسلیم قانون هستم.

بنظر شما با چه راه های می توان در مقابل جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن که به صورت گسترده علیه کشور اعمال می شود ایستادگی کرد و موفق عمل نمود؟

با استفاده ازمنابع غنی ایرانی و اسلامی خود به سادگی می توانیم مقابل تهاجم فرهنگی ایستادگی کنیم واین ثابت شده که هر موقع به منابع قرآنی و اسلامی خود روی آوردیم موفق شدیم. به عنوان مثال دشمن از عاشورای ما وحشت دارد؛ که با غنی سازی و شکوفایی این منابع دشمن هیچگاه در زمینه جنگ نرم موفق نخواهد شد.

آیا شهرستان ورزقان را شهرستانی محروم می دانید؟

از جهتی محروم و از جهتی بسیار غنی می دانم به اعتقاد من ورزقان، شهرستانی بسیار ثروتمند است با توجه به ظرفیت ها و جمعیتی که دارد، ولی از جهتی که توان بالقوه موجود شهرستان بالفعل نشده محروم است. بعد از گذشت ۳۷سال از انقلاب اسلامی شهرستان ورزقان در این وضعیت نا مناسب به سر می برد، مشکل از طرف دولت و نظام نیست چون بنده خودم در این نظام خدمت کردم به جرأت می گویم باعث عقب ماندگی شهرستان خودمان هستیم، چون نتوانسته‌ایم آنطور که باید خدمات و امکانات را به مانند سایر شهرستان‌ها جذب کنیم. در شهرستان هایی که خدمات و امکانات به خوبی جذب شده است مردم معنای انقلاب را به درستی فهمیده اند و در این زمینه نمایندگان قبلی یعقیناً می توانستند موفق عمل نماید آن هم در برهه از زمان که جمهوری اسلامی به شدت بر محرومیت زدایی تاکید می کرد.

چه برنامه ای برای شهرستان دارید؟

در زمینه معادن، کشاورزی، دامپروری و گردشگری که ظرفیت خوبی برای توسعه شهرستانند برنامه دارم. به نوعی می توان گفت هرآنچه آذربایجان دارد شهرستان ورزقان به تنهایی از همه آن ظرفیت ها برخوردار است؛ که با همکاری مدیران دلسوز و مردم از همه ظرفیت های موجود استفاده کرده وچهره شهرستان را تغییر می دهیم تا بعد از انتخابات نفس جدیدی در شهرستان دمیده شود.

چرا تا کنون کارخانه ای در شهرستان راه اندازی نشده و شهرک صنعتی ورزقان راکت است؟

به نظر من هر کاری در شهرستان تا این لحظه شده دولت در قالب برنامه‌های ۵ ساله انجام داده و کار خاصی از سوی نمایندگان شهرستان پیگیری نشده، که اگر پیگیری می شد حتما با توجه به ظرفیت ها، ورزقان به شهرستانی صنعتی مبدل می گشت؛ که نمایندگان پیشین وقت خود را صرف کارهای کوچک و غیر ضرور کرده اند تا در این برهه زمانی هر شخصی در انتخاب موفق شود می بایست نسبت به گذشته تلاش و دوندگی بیشتری داشته باشد.

با توجه به ظرفیت بالای شهرستان در زمینه معادن به ویژه مس، چرا احداث کارخانه ذوب و پالایش مس در ورزقان متوقف شده است و به تبع آن صنایع پایین دستی مس به وجود نیامده است؟

در بحث متوقف شدن احداث کارخانه پالایش به نظرمن عوامل زیست محیطی می تواند یکی از عوامل موثر در این قضیه باشد ولی به این معنا نیست که دیگر به فراموشی سپرده شود بلکه با روش های جایگزین می توان پالایش را ادامه و فرصت های شغلی مورد نظر را ایجاد کرد که این کار مستلزم از دست ندادن فرصت از سوی نمایندگان است.

آیا الحاق شهرستان ورزقان به منطقه آزاد سال های گذشته می توانست اتفاق بیافتند و اکنون امکان دارد شهرستان ورزقان به منطقه آزاد الحاق شود؟

الحاق به منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس یکی از خواسته ها و حق مسلم مردم شهرستان ورزقان است که باید پیگیری شود ولی پیگیری از طریق قانون و راهکارهای مناسب تا اذهان مردم مخدوش نگردد چرا وظیفه نماینده پیگیری تمام نیازمندی‌های مردم از راه های قانونی است.

از آنجایی که یکی از زیر ساخت های توسعه راه ارتباطی است چرا بزرگ راه خواجه ورزقان زودتر از این احداث نشده است و اکنون مراحل اجرایی آن به کندی پیش می رود؟

ارتباط یکی از مهمترین عوامل پیشرفت است و یکی از عوامل عدم توسعه شهرستان نداشتن راه ارتباطی مناسب است. در بسیاری از پروژه‌ها و مسائل مختلف شهرستان سیاست سایه انداخته که این سیاست زدگی بزرگراه خواجه – ورزقان را نیز شامل می شود. اگر این بزرگراه احداث شود شاهد توسعه شهرستان ورزقان خواهیم بود و من نوعی، هیچ گاه دلیل عدم توسعه شهرستان را دولت و نظام نمی دانم بلکه مقصر ما هستیم که نتوانسته ایم امکانات لازم را برای توسعه یافتگی را جذب نماییم.

چه برنامه ای برای کشاورزی و دامپروری شهرستان دارید؟ مشکل کشاورزی شهرستان را در چه می دانید؟

باید کار، کارشناسی و مطالعه شده انجام شود تا در سال‌های آینده با مشکلی مواجه نشویم، کما اینکه اگر سد ستارخان بهتر مکان یابی می شد و یا در مراحل بعدی حق آبه به شهرستان ورزقان اختصاص می یافت اکنون بخش کشاورزی شهرستان از عواید آن بهره مند شده بود و به نظر من اگر مدیریت درستی در منطقه حاکم شود به لحاظ منابع آب در شرایط فعلی مشکلی در منطقه نخواهیم داشت.

کاندیداهای که هزینه های آن چنانی می کنند این پول ها را کجا می آورند آیا خودشان دارند یا از دیگران می گیرند وآیا بعد از نماینده شدن این پول ها برایشان دردسرساز نمی شود؟

برخی مجلس را برای خود هدف می دانند و برای رسیدن به آن هرکاری می کنند ولی هدف من خدمت است وهمچنان بعد از ۳۳سال شوق خدمت به مردم را دارم و اعتقادم بر این است که در جاهای دیگر غیر ازمجلس نیز می توان به مردم خدمت کرد.

اگر کاندیدای با هزینه‌های گزاف در انتخابات موفق شود در واقع موفق شده تا هزینه کرد خود را جبران کند.

شما در نظر دارید چه مقدار در انتخابات هزینه نماید؟

جز هزینه های معقول برای اطلاع رسانی هزینه دیگری نخواهم داشت.

گرایشات سیاسی خاصی در گذشته و حال دارید؟

بعد از ۳۳ سال خدمت بی منت گرایش من مشخص است. بنده پیرو ولایت فقیه و سرباز وطن هستم که عزت و عظمت ایران اسلامی را خواستارم.

پشتیبان من عامه مردم است و هیچگاه نباید مردم را تفکیک کرد؛ چرا که مردم ما تا کنون خود را در زمان های جنگ و تحریم اثبات کرده اند. در کشور اسلامی همه به گرایشات و اصول خاصی پای بندی هستیم در جمهوری اسلامی حزب می خواهد چکارکند، حزب یعنی جمهوری اسلامی. شاید حزب در دیگر کشورها کاربرد داشته باشد ولی در ایران اسلامی نه.

سخن آخر؟

در پایان از همشهریان عزیز به عنوان یک کاندیدا ضمن احترام به دیگر کاندیداها می خواهم این بار به شخصی رأی دهند که بتواند ضمن دفاع از حقوق مردم، وحدت و امنیت در شهرستان حاکم و از بروز اختلاف جلوگیری نماید به طوری که بعد از انتخابات به برکت انتخاب آگاهانه مردم نفس جدیدی در شهرستان ورزقان دمیده شود.

گزیده‌ای از زندگی نامه ذاکر حیدری:

بسم الله الرحمن الرحیم
بنده ذاکر حیدری هستم. دهم آذرماه سال ۱۳۴۳ در روستای لله لو و در یک خانواده مذهبی ، متوسط و
تلاشگر متولد شدم. باید عرض کنم که زادگاهم منطقه ورزقان است و من این منطقه بسیار زیبا را همواره وطن
مادری خودم میدانم و عشق خدمت به وطنم هرروز به من امیدی تازه تر می بخشد. دوره ابتدایی را در روستا و
دوره راهنمایی و دبیرستان را در شهرستان ورزقان به اتمام رساندم. دوران فراموش نشدنی زندگی من از زمانی
شروع می شود که دانش آموز سال دوم راهنمایی بودم که انقلاب اسلامی به اوج پیروزی خود رسید. چند سالی از
اوج دوران شیرین پیروزی انقلاب اسلامی و شکوهمند کشورمان نگذشته بود که متقارن با سال سوم نظریِ
دوران تحصیلی اینجانب، جنگ تحمیلی عراق علیه کشورمان شروع شد . بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما هم
در کنار سایر بزرگان در فعالیت‌های اجتماعی و عمومی که موردنیاز بود، شرکت می‌کردیم . در سال ۱۳۵۸
حضرت امام (ره) دستور تشکیل بسیج را دادند و بنده نیز برحسب وظیفه و با توجه به نیاز تشکیل این سازمان
ارزشمند در سال ۱۳۶۰ به عضویت بسیج درآمدم و در کنار سایر بزرگان به ایفای وظیفه محوله میپرداختم تا
اینکه در سال ۱۳۶۱ به استخدام رسمی سپاه درآمدم.
البته قبل از اینکه وارد سپاه و بسیج شوم، در کنار تحصیل به فعالیت‌های ورزشی هم می پرداختم. ازجمله :
رشته اصلی بنده دو و میدانی بود که توانستم چند بار در مسابقات شهرستان رتبه‌های اول و دوم را کسب کنم و
در کنار آن، فوتبال هم بازی می کردم و به کوهنوردی هم علاقه شدیدی داشتم. اما بعد از اصابت ترکش به پایم،
دیگر نتوانستم مثل سابق ادامه دهم. ولی هنوز هم از فعالیت‌هایی که باعث آمادگی جسمانی می شود دریغ
نمی کنم، زیرا معتقدم که عقل سالم در بدن سالم است. بعدازاینکه وارد سپاه شدم جهت مأموریت سه ماهه به
منطقه کردستان اعزام شدم و در آن سه ماهی که به این منطقه اعزام شده بودیم با توجه به نیازی که بنده و
هم رزمان و همچنین فرماندهان احساس می کردند، وظایفی را بر عهده داشتیم. نهایت این امر باعث شد که تا
زمان پذیرش قطعنامه در سال ۱۳۶۷ ، با مسئولیت‌هایی ازجمله: رئیس قبضه، دیدهبان توپخانه، و همچنین
فرمانده گردان، فرمانده عملیات توپخانه لشکر عاشورا، و نهایتاً رئیس ستاد توپخانه عاشورا در خدمت رزمندگان
باشیم. پس ازآن به گروه ۶۰ رسالت منتقل شدیم و به عنوان مسئول گروه توپخانه لشکر عاشورا انجام وظیفه
نمودیم و بعد از پذیرش قطعنامه وارد کردستان شدیم و در خدمت سرلشکر شهید احمد کاظمی که فرمانده
وقت قرارگاه حمزه سیدالشهدا بود به ادامه خدمت به عنوان افسر تخصصی قرارگاه و همچنین مسئول عملیات
گروه ۶۰ رسالت تا سال ۱۳۷۵ پرداختیم. بعدازآن به عنوان مسئول و همچنین جانشین گروه ۶۰ رسالت تا سال
۱۳۸۰ انجام وظیفه نموده و در سال ۱۳۸۰ به مرکز اطلاعاتی ۱۴ معصوم به عنوان مسئول طرح و بررسی منتقل
شدم و بعد از مدتی به عنوان سرپرست مرکز ۱۴ معصوم انجام وظیفه نمودم . بعد از خدمت چندساله در این
سمت، به سپاه عاشورا منتقل شدم و به عنوان مسئول عملیات سپاه عاشورا در خدمت رزمندگان و بسیجیان
دلاور سپاه عاشورا بودم تا این اواخر که به خاطر مسائل انتخابات بعد از ۳۳ سال خدمت، در خردادماه استعفا
دادم و الآن هم عرصه خدمت را عوض کردم و به عرصه انتخابات و سیاست آمدم تا از این طریق خدمت بی منتی
را برای اهالی شهرستان ورزقان انجام دهم.