مصاحبه با زینت عظیمی

پایگاه اطلاع رسانی آوای ورزقان، به منظور آشنا سازی مردم شهرستان ورزقان با کاندیداهای نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه ورزقان و خاروانا و تفکرات آنان، گفتگویی را با تعدادی از کاندیداها ترتیب داده است تا شاید بتواند نقشی هرچند کوچک در تغییر شیوه انتخاباتی شهرستان ورزقان داشته باشد.

متن گفت و گوی خبرنگار آوای ورزقان با زینت عظیمی اندریان کاندیدای دهمین دوره انتخابات از حوزه انتخابیه ورزقان و خاروانا به شرح زیر است:

خبرنگار: تا چه حدی به ولایت فقیه اعتقاد دارید؟ به نظر شما حضور ولایت فقیه در رأس حکومت اسلامی نیاز است؟

زینت عظیمی: مسلماً نیاز است و من نیز مثل همه مردم ایران اسلامی خط مشی ولایی دارم.

آیا انرژی هسته ای برای کشور با توجه به منابع نفت، گاز و مواد معدنی نیاز است؟

انرژی هسته‌ای صد درصد نیاز است چون نباید نسل آینده با کمبود انرژی مواجه باشد، البته ما انرژی هسته ای در جنبه های صلح آمیز آن استفاده می کنیم.

تحریم ها به خاطر انرژی هسته ای بودند یا انرژی هسته ای یک بهانه است؟

ملت ایران در اصل ملت صلح طلبی هستند و مشکلاتی که در اجرای برجام اتفاق می افتد از سوی طرف های غربی است و چون اسرائیل منافع خود را در عدم توافق می دید همه تلاش خود را کرد که این توافق صورت نگیرد.

ارزیابی شما در خصوص برجام، و نقاط ضعف و قوت آن چگونه است؟

برجام قطعاً نقاط مثبت و منفی را باهم دارد؛ چون ما از مسائل کلان و ریز اتفاق افتاده در سطوح بالای تصمیم گیری نظام خبر نداریم ولی در حالت کلی ما پایبند تعهدات هستیم و تعهدات ما در حدی است که به ضرر کشور و نظام نباشد.

آیا می توان در اجرای برجام به طرف های مقابل اعتماد کرد؟ چه راهکارهای برای جلوگیری از کارشکنی های طرف‌های مقابل وجود دارد؟

باید در اجرای برجام براساس سیاست های نظام، قوانین جمهوری اسلامی و فرامین مقام معظم رهبری حرکت و اجازه هیچگونه نفوذی را به دشمنان ندهیم.

در زمینه مسائل منطقه ای حضور ایران اسلامی را در کشورهای چون عراق و سوریه را چطور ارزیابی می کنید آن هم در شرایطی که عده ای عقیده دارند نباید در این کشورها وقت وهزینه صرف کنیم و بهتر است به فکر خود باشیم نظر شما در این خصوص چیست؟

مثلی است که می گوید چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است ولی چون ما پیرو ائمه (ع) هستیم و ایشان به دستگیری از مظلوم سفارش کرده‌اند نباید فقط به آسایش، رفاه و امنیت خودمان فکر کنیم.

عملکرد دولت های گذشته از بدو تشکیل جمهوری اسلامی تا دولت یازدهم راچگونه ارزیابی می کنید و اینکه کدام دولت بهتر توانسته در راستای سیاست های نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی گام دارد؟

دولت‌های مختلف هر کدام به نحوی برای توسع کشور تلاش کرده اند ولی در کل از لحاظ اقتصادی اصلاح طلبان بهتر از اصوالگرایان عمل کرده اند، البته در دولت آقای احمدی نژاد حرکت مثبتی که اتفاق افتاد بحث یارانه‌ها و مسکن مهر برای اقشار کم درآمد بود.

خبرنگار: با این اوصاف ادعای دولت یازدهم مبنی بر اینکه هر دو طرح مذکور فشار سنگین مالی را متوجه دولت کرده چگونه و با چه اهدافی است ؟

خوب اگر دولت یازدهم چنین نظری دارد پس حتماً هردو طرح فوق ضررده بوده‌اند؛ چون ما از مسائل پشت پرده خبر نداریم ولی در کل به نظر من دولت‌های اصلاح طلبان موفق تر از دیگر دولت‌ها عمل کرده اند.

جریانات سال ۸۸ که برخی این جریانات را سوء تفاهم سیاسی قلمداد می کنند آیا سو تفاهم بود؟

جریانات سال ۸۸ به اصلاح طلبان منصوب شد ولی در هر صورت ما این حرکت را به لحاظ اینکه منافع نظام را به خطر انداخت محکوم می کنیم ولی دقیق نمی توان گفت چه کسانی مسئول اتفاقات روی داده بودند. اتفاقات سال ۸۸ از سوی منافقین و کسانی که می خواستند به نظام و انقلاب ضربه بزنند از قبل برنامه ریزی شده بود ولی متاسفانه یک عده در این جریانات فدا شدند.

قدرت بازدارندگی نیروی مسلح جمهوری اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا نیاز است قدرت بازدارندگی خود را تقویت کنیم یا خیر؟

یکی از عوامل توسعه و پیشرفت جوامع قدرت بازدارندگی و توان دفاعی است به ویژه در کشورما که می خواهد با قدرت های بزرگ و صاحب صنعت جهان رقابت کند.

با توجه به اینکه انتخابات مجلس خبرگان رو پیش رو داریم به نظرشما نفوذ هایی که رهبرانقلاب هشدار داده اند شامل مجلس خبرگان رهبری می شود؟

در مجلس خبرگان نفوذ به آن صورت نمی تواند باشد چون کاندیداهای شرکت کننده در انتخابات خبرگان باید دارای شرایطی خاص باشند ولی در مجلس شورای اسلامی احتمال نفوذ به نسبت بیشتر است حتی با توجه به این نکته که برخی افراد توانسته باشند صلاحیت های لازم را کسب نمایند.

نظارت های شورای نگهبان و نظارت استصوابی شورای نگهبان چگونه است؟ برخی منتقد نظارت استصوابی شورای نگهبان هستند نظر شما در این خصوص چیست؟

کاملا براساس قانون و دین و به دور ازهرگونه پارتی بازی است.

در صورت رد صلاحیت چه واکنشی خواهید داشت؟

اگر بر طبق قوانین رد صلاحیت شوم هیچ حرفی نخواهم داشت ولی اگر غیر مرتبط باشد برخی موارد را نسبت دهند برای دفاع از آبرویم اعتراض می دهم تا صلاحیتم تایید شود.

بنظر شما با چه راه های می توان در مقابل جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن که به صورت گسترده علیه کشور اعمال می شود ایستادگی کرد و موفق عمل نمود؟

مسلماً ما در کشور از توانایی زیادی در این زمینه برخورداریم و در عین حال با کسی سر جنگ نداریم و هموراه سعی در تعامل داریم.

خبرنگار: تعامل خوب است ولی وقتی جنگ نرم به ما تحمیل می‌شود نمی توان دست روی دست گذاشت؟

باید راهکاری برای مقابله پیدا کنیم و به نظر من در هر زمینه‌ای که به سخنان رهبری گوش کرده‌ایم به موفقیت دست یافته‌ایم و در زمینه جنگ نرم توجه به فرمایشات رهبری بهترین راهکار برای مقابله است. همانطور که در ۳۷ سال گذشته برنامه های بسیاری تحمیل کرده اند ولی شکست خورده اند انشاا… در این جا نیز شکست خواهند خورد.

آیا شهرستان ورزقان را شهرستانی محروم می دانید؟

شهرستان ورزقان، شهرستانی فوق العاده محروم است، قطعاً نماینده‌های قبلی زحماتی را متحمل شده اند ولی متاسفنه شرایط فعلی شهرستان در شان منطقه ورزقان نیست گرچه از نظر فرهنگی، شهرستانی بسیار غنی و بسیار با ظرفیت است. شهرستان ورزقان با وجود معادن و ظرفیت هایی که دارد یک روستا به شکل پیشرفته آن است در واقع روی طلا نشسته ایم ولی نمی توانیم در جهت رفاه خود از آن بهره ببریم.

چه برنامه ای برای شهرستان دارید؟

با شناخت، آگاهی و اهداف مشخصی آمده‌ام برای خدمت به مردم وطن ابا و اجدادی خودم.

با توجه به ظرفیت بالای شهرستان در زمینه معادن به ویژه مس، چرا احداث کارخانه ذوب و پالایش مس در ورزقان متوقف شده است و به تبع آن صنایع پایین دستی مس به وجود نیامده است؟

قسمت اعظمی از منافع معدن مس سونگون نصیب دیگر استان ها می‌شود با این توجیه از سوی مسئولین شرکت ملی مس که احداث کارخانه ذوب و پالایش مس در شهرستان ورزقان صرفه اقتصادی ندارد اگر صرفه اقتصادی ندارد، در این صورت چرا انتقال مواد خام با هزینه‌های زیاد به کرمان صرفه اقتصادی دارد؟ هدف تخریب کسی را نداریم ولی شخصی که به عنوان نماینده مردم انتخاب می شود باید جسارت، قدرت و توانایی لازم را برای احقاق حق مردم را داشته باشد.

آیا الحاق شهرستان ورزقان به منطقه آزاد سال های گذشته می توانست اتفاق بیافتند و اکنون امکان دارد شهرستان ورزقان به منطقه آزاد الحاق شود؟

نماینده ها، بعد از انقلاب اگر هر کدام یک قدم برای شهرستان بر می داشتند اکنون شهرستان ورزقان این شرایط سخت را سپری نمی کرد و ۸۰ درصد مشکلات کنونی مردم حل می شد و اصلاً فعالیت نماینده‌های قبلی به چشم نمی آید؛ در واقع وظیفه نمایندگان عوض کردن فرماندار و مسئولین ادارت مختلف نیست، به نظر من مشکل بزرگ کاندیدها وعده پست‌های دادن متعدد به افراد مختلف است.

هر نماینده ی موفق شود شهرستان ورزقان را به منطقه آزاد الحاق کند توسعه شهرستان را تضمین کرده است.

از آنجایی که یکی از زیر ساخت های توسعه راه ارتباطی است چرا بزرگ راه خواجه ورزقان زودتر از این احداث نشده است و اکنون مراحل اجرایی آن به کندی پیش می رود؟

اداره راه و شهر سازی بودجه خاصی در زمینه بزرگراه خواجه ورزقان ندارد و تا جایی که بنده اطلاع دارم قرار بر این بوده معدن مس سونگون مقداری از هزینه این بزرگراه را پرداخت نماید و اگر بزرگراه آنگونه که در برنامه است یعنی خواجه – ورزقان – سه راهی آقا بابا و سپس اسپیران – سه راهی آقابابا – خاروانا – نوردوز محقق شود، به یک جاده ترانزیتی بدل می‌شود که خود به خود پیشرفت منطقه و شهرستان را تضمین می کند.

چه برنامه ای برای کشاورزی و دامپروری شهرستان دارید؟ مشکل کشاورزی شهرستان را در چه می دانید؟

در دوره‌های گذشته نمایندگان فقط شعار داده اند. بلکه نماینده باید برای حل مشکلات منطقه مصرر باشد و اصرار ورزد. ورزقان آنقدر عقب مانده که نیاز به یک انقلاب دارد که این امر ازعهده هیچ شخصی بر نخواهد آمد وما وعده های دروغ نمی دهیم ولی تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست.

چه برنامه ای برای کشاورزی و دامپروری شهرستان دارید؟ مشکل کشاورزی شهرستان را در چه می دانید؟

نماینده می تواند وام های با درصد پایین برای کشاورزان فراهم نماید و با توجه به ظرفیت شهرستان در زمینه منابع آب زیرزمینی با احداث چاه های عمیق در روستاها به صورت تعاونی می توان در زمینه کشاورزی منطقه گام‌های مثبتی برداشت چراکه مردمان ورزقان بسیار تلاش‌گرند.

کاندیداهای که هزینه های آن چنانی می کنند این پول ها را کجا می آورند آیا خودشان دارند یا از دیگران می گیرند وآیا بعد از نماینده شدن این پول ها برایشان دردسرساز نمی شود؟

با هزینه های آن چنانی و خرید و فروش رای کاملاً مخالفم چرا که خط مشی و الگوی ما ائمه اطهار(ع) است. اگر یک کاندیدا هزینه میلیاردی انجام دهد بعد از نماینده شدن به فکر جایگزینی پول‌های هزینه کرده اش خواهد بود و مردمی که از کاندیداها پول می گیرند دیگر روی در خواستی از نماینده را نخواهد داشت.

مشکل مهم و اساسی منطقه ورزقان خرید و فروش رأی است؛ در واقع با برنامه ریزی مردم را محروم نگه داشته اند تا در زمان انتخابات افراد از روی ناچاری رأی (سرنوشت خود) را بفروشند ولی باید بدانند که ملت آگاه دیگر اجازه این کار را نمی دهند.

شما در نظر دارید چه مقدار در انتخابات هزینه نماید؟

هزینه متعارف در حد اطلاع رسانی

انگیزه شما از شرکت در حوزه انتخابیه ورزقان و خاروانا با توجه به اینکه قبلاً در تبریز کاندیدا شده اید؟

استان و ورزقان یکی هستند و اختیارات نماینده در حدی است که بتواند در تمام مناطق کشور تاثیر گذار باشد. زمانی هم که از تبریز کاندید شدم یکی از اهدافم خدمت به ورزقان بود و اکنون نیز می توانستم در حوزه انتخابیه تبریز موفق شوم ولی از آنجایی که شهرستان ورزقان زادگاه من است برای خدمت به این شهرستان امده ام.

گرایشات سیاسی خاصی در گذشته و حال داشته و دارید؟

در گذشته به عنوان کاندیدای مستقل شرکت کرده بودم که به اصلاح طلبان منصوب شدم ولی این دوره آشکارا از جبهه اصلاح طلبان شرکت کرده ام.