مصاحبه با محمدرضا عباسی آستمال

پایگاه اطلاع رسانی آوای ورزقان، به منظور آشنا سازی مردم شهرستان ورزقان با کاندیداهای نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه ورزقان و خاروانا و تفکرات آنان، گفتگویی را با تعدادی از کاندیداها ترتیب داده است تا شاید بتواند نقشی هرچند کوچک در تغییر شیوه انتخاباتی شهرستان ورزقان داشته باشد.

متن گفت و گوی خبرنگار آوای ورزقان با محمدرضا عباسی آستمال کاندیدای دهمین دوره انتخابات از حوزه انتخابیه ورزقان و خاروانا به شرح زیر است:
خبرنگار: تا چه حدی به ولایت فقیه اعتقاد دارید؟ به نظر شما حضور ولایت فقیه در رأس حکومت اسلامی نیاز است؟
صد در صد اعتقاد دارم و اعتقادم بر این است اگر افرادی که به مجلس راه می‌یابند به معنی واقعی ولایی باشند تمامی مشکلات کشور حل می شود.
صدرصد حضور ولایت فقیه در راس حکومت اسلامی نیاز است و در زمان غیبت امام زمان (عج) باید شخصی رهبری جامعه را عهده دار باشد که این شخص ولی فقیه است چرا که تنها ولایت فقیه توانایی هدایت جامعه اسلامی را دارد.
حوزه ومحدوده اختیارات فقیه راچگونه ارزیابی می کنید؟
اختیارات امام عصر(عج) در زمان غیبت به رهبری انتقال می‌یابد. رهبری که مردم خود انتخاب کرده اند چه رهبری امام خمینی(ره) و چه رهبری امام خامنه‌ای و بدون شک مجلس خبرگان نمی تواند شخصی را که ویژگی های لازم را نداشته باشد به عنوان رهبر به مردم دیکته کند؛ چرا که رهبری باید توانایی هدایت جامعه را داشته باشد، چیزی که امام خامنه ای در مسائل مختلف ثابت کرده اند و در جایی که مردم و رهبری راهنمودهای ایشان را به کار گرفته اند شاهد رشد و تعالی کشور بوده ایم.
آیا انرژی هسته ای برای کشور با توجه به منابع نفت و گاز و معدنی نیاز است؟
انرژی هسته ای حق مسلم مردم، انقلاب و نظام است.
تحریم ها به خاطر انرژی هسته ای بودند یا انرژی هسته ای یک بهانه است؟
کشورهای که تحریم‌ها را وضع کرده اند خودشان در مسائل نظامی از انرژی هسته ای استفاده می کنند و جمهوری اسلامی طبق فرموده رهبری: از انرژی هسته ای در راستای آسایش بشری استفاده می کند ولاغیر.
انرژی هسته‌ای بهانه ای بود برای اعمال تحریم و فشار بر جمهوری اسلامی، در واقع هدف اصلی دشمنان نظام اسلامی ایجاد بد بینی در جهان نسبت به نظام اسلامی است که تا وقتی که مردم پشت سر رهبری حرکت می کنند هرگز در این فکر خود موفق به  نخواهند بود.
ارزیابی شما در خصوص برجام، و نقاط ضعف و قوت آن چگونه است؟
برجام تا زمانی خوب است که حیله‌های طرف‌های مقابل را خنثی کنیم؛ وقتی دو نفر با هم اختلاف دارند و با هم توافق می کنند طرفی که می خواهد ضلالت طرف دیگر را ببیند سعی خواهد کرد همه چیز را نفع خود به پایان برساند؛ که دولت مردان ما باید با تدبیر، در عین اتحاد و دیدی مناسب نسبت به قضیه و اجازه فرصت طلبی را به طرف های مقابل ندهند.
عملکرد دولت های قبلی و فعلی در خصوص مسائل هسته ای چگونه بوده ارزیابی می کنید؟
بنده به عنوان مبلغ سند چشم انداز۲۰ ساله باید بگویم برنامه‌های پنج ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی که در راستای سند چشم انداز ۲۰ ساله ترسیم شده‌اند و اگر دولت‌ها بر اساس این برنامه عمل نمایند به مانند قطاری روی ریل، عوض شدن دولت ها نباید موجب انحراف دولت‌ها از مسیر سند چشم انداز باشد، در بحث انرژی هسته‌ای نیز همه دولت‌های قبلی زحمات فراوانی را متحمل شده‌اند به ویژه دانشمندان هسته ای و قشر دانشگاهی کشور که باید ادامه دهنده راه آنان باشیم.
در زمینه مسائل منطقه ای حضور ایران اسلامی را  در کشورهای چون عراق و سوریه را چطور ارزیابی می کنید آن هم در شرایطی که عده ای عقیده دارند نباید در این کشورها وقت وهزینه صرف کنیم و بهتر است به فکر خود باشیم نظر شما در این خصوص چیست؟
افرادی که به این اعتقاد هستند مثل این است که وقتی همسایمان غذا برای خوردن ندارند بگویم به ما چه ؟ اگر این نظر درستی است چرا آمریکا و هم پیمانان غربی‌اش در خاورمیانه دخالت می‌کنند اینان اعتقادات ما را نشانه گرفته اند ولی باید بدانند ما هموراه مدافع حقوق مظلومان هستیم. تروریسم ها و حامیان غربی و عربیشان در کشورهای همسایه با ایجاد ناامنی به دنبال ناامن کردن ایران اسلامی هستند؛ که با هدایت‌های رهبر انقلاب به مانند سایر نقشه‌های شومشان این بار نیز نا کام خواهند ماند.
عملکرد دولت های گذشته از بدو تشکیل جمهوری اسلامی تا دولت یازدهم راچگونه ارزیابی می کنید و اینکه کدام دولت بهتر توانسته در راستای سیاست های نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی گام دارد؟
با مبنا قرار دادن سند چشم انداز ۲۰ ساله برای عملکرد دولت ها در بعضی زمینه‌ها خوب عمل کرده و از شرایط پیش بینی شده برای زمان خاص جلو هستیم و در جاهای از برنامه تعیین شده عقب مانده ایم؛ در واقع تمامی دولت‌ها برای توسعه کشور تلاش کرده‌اند ولی به نظر بنده دولت‌ها باید از تخریب یکدیگر دست بردارند و دولت جدید باید نقاط قوت دولت قبلی را ادامه داده و نقاط ضعف آن را پوشش دهد.
جریانات سال ۸۸ که برخی این جریانات را سوء تفاهم سیاسی قلمداد می کنند آیا سو تفاهم بود؟
خیر فتنه بود؛ فتنه ایجاد اختلاف بین دو نفر برادر توسط دشمن است که باید با آگاهی، صبر و بصیرت این اجازه را به دشمن ندهیم. عناصر خارجی که با همکاری برخی عوامل معدود داخلی سعی در آسیب زدن به نظام را داشتند با جواب دندان شکن ملت ایران اسلامی در ۹ دی سال ۸۸ مواجه شدند.
اغتشاش گران این جریان که تقلب را بهانه خود قرار دادند آیا سیستم انتخابی کشور به گونه ای است که بتوان در آن تقلب کرد؟
این طبیعی است که عده‌ای در هرکشوری با نظام حاکمیتی آن کشورمشکل داشته باشند ولی باید به این نکته توجه داشت که وقتی شخصی برای انتخابات در یک کشور کاندیدا می‌شود این به منزله‌ای قبول سلامت سیستم انتخاباتی و قانون حاکم در آن کشور است، در کشورما شاید در سیستم انتخاباتی برخی تقلب‌های جزئی آن هم قبل از دادن رأی به صندوق صورت گیرد ولی در آرای مردم به هیچ وجه امکان دست بردن و تقلب وجود ندارد.
قدرت بازدارندگی نیروی مسلح جمهوری اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا نیاز است قدرت بازدارندگی خود را تقویت کنیم یا خیر؟
اقتدار دفاعی برای هر کشوری نیاز است و انشاا… با پیشرفت در سایر زمینه ها بتوانیم ضمن افزایش قدرت دفاعی خود در دفاع از مظلومان جهان نیز کوشا باشیم، همانگونه که بعد از انقلاب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته امداد و سایر نهادها برای حمایت از مستضعفان تشکیل یافت.
با توجه به اینکه انتخابات مجلس خبرگان رو پیش رو داریم به نظرشما نفوذ هایی که رهبرانقلاب هشدار داده اند شامل مجلس خبرگان رهبری می شود؟
نفوذ در همه جا و همه زمینه‌ها ممکن است به مانند فضای مجازی که بر یکا یک افراد شامل می شود؛ بنابراین برای جلوگیری از این نفوذ باید درک خود از مسائل به ویژه سخنان رهبری را افزایش دهیم.
نظارت های شورای نگهبان و نظارت استصوابی شورای نگهبان چگونه است؟ برخی منتعقد نظارت استصوابی شورای نگهبان هستند نظر شما در این خصوص چیست؟
شورای نگهبان به عنوان چشم تیز بین نظام نسبت به انتخابات است که وجود چنین نهادی برای جلوگیری از تخلفات انتخاباتی ضرورت دارد و این انتقاداتی که از شورای نگهبان به خاطر عدم رضایت عده‌ای خاص صورت می‌گیرد درست نیست؛ چون نظارت های شورای نگهبان بر طبق قانون اساسی است.
در صورت رد صلاحیت چه واکنشی خواهید داشت؟
در صورت رد صلاحیت اعتراضات قانونی را انجام داده و دست آخر نتیجه هرچه باشد با جان و دل قبول خواهم کرد حتی اگر به ضرر من باشد.
بنظر شما با چه راه های می توان در مقابل جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن که به صورت گسترده علیه کشور اعمال می شود ایستادگی کرد و موفق عمل نمود؟
دشمن از طریق جنگ نرم و تهاجم فرهنگی به دنبال تغییر رفتار مردم جامعه به تدریج و آرام است؛ که برای جلوگیری از این تغییر فرهنگ می بایست شعار را کنار گذاشته و اقدام عملی انجام داد به عبارتی به مانند اقتصاد مقاومتی در خصوص جنگ نرم نیز شعار ندهیم بلکه از امکانات موجود با تولید محتوای ایرانی اسلامی برای مقابله با این جنگ می توان استفاده کرد؛ که در این زمینه اساتید دانشگاه نقش محوری دارند چون طبق فرموده رهبر انقلاب: «اساتید دانشگاه فرماندهان جنگ نرم هستند».

چه برنامه ای برای شهرستان دارید؟
شهرستان ورزقان و خاروانا که در شمال‌غربی‌ترین نقطه کشور واقع شده است و از بهترین ظرفیت‌ها برخوردار است متاسفانه تا کنون در راستای توسعه آن قدمی برداشته نشده است بلکه فکر و ذکرمان را در معدن مس سونگون خلاصه کرده‌ایم. احداث کارخانه ذوب و پالایش مس متوقف شده، کشاورزی شهرستان رونقی ندارد، شهرک صنعتی که تنها تابلو دارد نقطه مرزی که داریم و باید تاکنون محقق می‌شد، دانشگاه‌های شهرستان که باید ارتقا سطح علمی یابند، برای خارج کردن ورزقان از حالت قومی و بسیاری مسائل ریز و درشت دیگر برنامه دارم.
در صورتی که موفق شوم از توانایی سایر کاندیدا‌ها برای خدمت به شهرستان استفاده خواهم کرد و اگر موفق نشدم در خدمت فرد موفق خواهم بود ولی متاسفانه در سال های گذشته با وجود اعلام آمادگی مبنی بر کمک به نماینده مورد بی مهری قرار گرفتم. برای توسعه شهرستان باید با اتحاد و همدلی پیش پیشت رفت و نماینده متوجه وظایف خود باشد نه کارهای اجرایی، نماینده متعلق به همه مردم است.
با توجه به ظرفیت بالای شهرستان در زمینه معادن به ویژه مس، چرا احداث کارخانه ذوب و پالایش مس در ورزقان متوقف شده است و به تبع آن صنایع پایین دستی مس به وجود نیامده است؟
شهرستان ورزقان به لحاظ برخورداری از منابع معدنی بسیار غنی است به مانند معدن مس سونگون، کارخانه ذوب و پالایش مس می بایست در سال‌های گذشته در این شهرستان احداث می‌شد و مهم نیست که چه کسی یا کدام نماینده اول نامه برای انجام فلان کار نوشته مهم این است که در عمل چه کردیم و اینکه چرا کارخانه ذوب و پالایش مس تعطیل شده است نماینده فعلی باید پاسخگو باشد.
آیا الحاق شهرستان ورزقان به منطقه آزاد سال های گذشته می توانست اتفاق بیافتند و اکنون امکان دارد شهرستان ورزقان به منطقه آزاد الحاق شود؟
اولویت من الحاق شهرستان ورزقان به منطقه آزاد است. راه طلایی تبریز- خواجه – ورزقان – سه راهی آقابابا – خاروانا – نوردوز و یا اسپران – سه راهی آقابابا – خاروانا – نوردوز نزدیک‌ترین راه از تبریز به ارس است این راه ارتباطی موجب توسعه جهشی منطقه می‌شود که صف‌های سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این شهرستان یکی از آثار مثبت راه دسترسی مناسب است و این شعار از شعارهای انتخاباتی من بوده است که سایر کاندیداها از آن استفاده می‌کنند.
از آنجایی که یکی از زیر ساخت های توسعه راه ارتباطی است چرا بزرگ راه خواجه ورزقان زودتر از این احداث نشده است و اکنون مراحل اجرایی آن به کندی پیش می رود؟
نزدیک به ۶ سال است عملیات احداث بزرگراه خواجه – ورزقان شروع شده که پیشرفت چندانی نداشته است ودر شرایطی که این پروژه بوجه مشخصی ندارد دلیلی نداشت ۳۵ کیلومتر راه سازی به سه شرکت جداگانه واگذار گردد. به جرأت می توان گفت کار خاصی در بزرگراه صورت نگرفته و تنها مردم  در مقابل عده‌ای که گاه می گویند شرکت ملی مس پول نمی دهد و یا من نمی گذارم ضرر می کنند.

چه برنامه ای برای کشاورزی و دامپروری شهرستان دارید؟ مشکل کشاورزی شهرستان را در چه می دانید؟
عذر خواهی یک مسئول از مردم بهترین عملکرد است. سد حاجیلار خاروانا که برای تامین آب مورد نیاز معدن مس سونگون احداث می شود ظرفیت و فرصت خوبی برای استفاده از این آب در کشاورزی بخش مرکزی شهرستان ورزقان فراهم می نماید.
به نظر من مشکل  کشاورزی منطقه مدیریتی است که در این زمینه می توان تسهیلات خاص و نیروی تخصصی در اختیار کشاورزان قرار داد.

کاندیداهای که هزینه های آن چنانی می کنند این پول ها را کجا می آورند آیا خودشان دارند یا از دیگران می گیرند وآیا بعد از نماینده شدن این پول ها برایشان دردسرساز نمی شود؟
بزرگترین مشکل من هزینه های انتخاباتی است. در دوره نهم که برای اولین بار بنده در انتخابات ثبت نام کردم  برخی افراد پرسیدند چقدر پول با خودت آوردی؟ که با تعجب پرسیدم مگر در انتخابات پول خرج می کنند؟ و اخیراً نیز شنیده می شود برخی کاندیداها با پول‌های کلان پا به عرصه رقابت انتخاباتی گذاشته‌اند.
شما در نظر دارید چه مقدار در انتخابات هزینه نماید؟
در دوره گذشته با محبت مردم به عنوان نفر دوم انتخابات مجلس در شهرستان ورزقان انتخاب شدم و به اینکه با کمترین هزینه در بین کاندیداهای دوره گذشته به این موفقیت دست یافتم افتخار می کنم، البته اند هزینه دور قبل را دوستا و آشنایان تقبل کرده بودند و این قول را می‌دهم که امسال نیز کمترین هزینه در بین کاندیداها مربوز مربوط به من خواهد بود.

گرایشات سیاسی خاصی در گذشته و حال دارید؟

من به رهبرم لبیک گفته‌ام.

سخن آخر؟

در پایان می‌گویم هدفم خدمت به مردم است و گرچه ممکن است افراد با نیت های شخصی به ظاهر موفق شوند ولی در بلند مدت بازنده واقعی خواهند بود.