مصاحبه با  محمد الیاسی

پایگاه اطلاع رسانی آوای ورزقان، به منظور آشنا سازی مردم شهرستان ورزقان با کاندیداهای نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه ورزقان و خاروانا و تفکرات آنان، گفتگویی را با تعدادی از کاندیداها ترتیب داده است تا شاید بتواند نقشی هرچند کوچک در تغییر شیوه انتخاباتی شهرستان ورزقان داشته باشد.

متن گفت و گوی خبرنگار آوای ورزقان با محمد الیاسی کاندیدای دهمین دوره انتخابات از حوزه انتخابیه ورزقان و خاروانا به شرح زیر است:

خبرنگار: تا چه حدی به ولایت فقیه اعتقاد دارید؟ به نظر شما حضور ولایت فقیه در رأس حکومت اسلامی نیاز است؟

محمد الیاسی: از اینکه احساس مسئولیت کرده و با مراجعه به کاندیداها سعی دارید تا مردم را با نظرات و تفکرات نامزدهای انتخاباتی آشنا کنید از شما متشکرم.

اعتقاد به ولایت فقیه امری اعتقادی است و قبل از اینکه قانون باشد باور شخصی و دینی است که تابع محض و مطلق ولایت باشیم و امر قرآن و حکم قرآن نیز ما را به اطلاعت از خداوند، پیامبر، جانشینانان پیامبر و درزمان غیاب آنان از ولایت فقیه است. در هرجامعه برای برقراری نظم یک نفر باید باشد و چه کسی بهتر از یک مجتهد عادل.

آیا انرژی هسته ای برای کشور با توجه به منابع نفت و گاز و معدنی نیاز است؟

انرژی هسته ای بنا به نظر صاحب نظران این علم به لحاظ ارزش بالاتر از سایر انرژی ها است و هر کشور در جهان باید نبست به دیگر کشورها استقلال داشته باشد که این استقلال در بی نیازی به دیگر کشورهاست، اگر قرار باشد به دیگران وابسته باشیم دیگر استقلال نخواهیم داشت و باید مطیع خواسته‌های طرف مقابل باشیم. پس نه تنها انرژی هسته ای بلکه هر دانشی که در جهان باشد حق مسلم تمامی کشورهاست تا از آن بهره مند شوند.

تحریم های اعمالی علیه جمهوری اسلامی به خاطر انرژی هسته ای بودند یا انرژی هسته ای یک بهانه بود؟

دشمنان و بد خواهان ما با ایران مشکلی ندارند دشمنی آنان با اسلام است و بنده نیز در یکی از نطق‌های خود در مجلس گفته‌ام که اگر تمامی بمب‌های دنیا را در اختیار ایران اسلامی قرار دهند، بشریت هیچگاه احساس نخواهد کرد که این بمب ها قرار است به ضرر فرد یا اجتماعی استفاده شود چون دین اسلام دین ترحم، ارشاد و برابری است بنابر این تحریم‌ها بهانه است ودشمن انتظار می کشد برای ضربه زدن به نظام اسلامی؛ چون دولت آمریکا و تمامی دولت‌های زیاده خواه جهان با هرکشوری که مطیع آنان نباشد مخالفند. عراق و افغانستان یا اکنون سوریه چه دارند که آمریکا آنان را به این چنین مشکلاتی دچار کرده است، ما باید با وحدت در مقابل دشمنان ایستادگی کنیم تا جایی که دشمن از تسلط بر جمهوری اسلامی نا امید شود و تحریم‌ها آن زمان برچیده خواهد شد.

 

ارزیابی شما در خصوص برجام، و نقاط ضعف و قوت آن چگونه است؟

افرادی که مذاکره کننده برجام بودند انسان‌های بسیار بزرگی هستند که به همگی آنان خسته نباشید می گویم، اما شاید برخی راه ها را کمی طولانی رفته اند ولی در کل برجام طرحی برای کاهش بهانه‌های دشمنان جمهوری اسلامی علیه جمهوری اسلامی است و ما از طریق برجام می خواهیم بگویم شما سخنان خود را پس بگیرد.

آیا می توان در اجرای برجان به طرف های مقابل اعتماد کرد؟ و چه راهکارهای برای جلوگیری از کارشکنی های طرف‌های مقابل وجود دارد؟

برجام از هرمسیری عبور کند و به هر نقطه ای برسد، اصلا برسد به نطقه‌ ای که ما هرچه بگوییم آمریکا قبول کند باز نباید از آمریکا و و اسرائیل غفلت نمود؛ چرا که آنان و تمامی دولت‌های که از وجود جمهوری اسلامی، حکومتی که حامی مستضعفان جهان است و به آنان قدرت می بخشد دل خوشی ندارند و حیات خود را در تجاوز می داند بنابراین هرگز نباید به آمریکا اعتماد کرد و اگر بناست ارتباطی باشد باید جانب احتیاط را گرفت.

 

در زمینه مسائل منطقه ای حضور ایران اسلامی را در کشورهای چون عراق و سوریه را چطور ارزیابی می کنید آن هم در شرایطی که عده ای عقیده دارند نباید در این کشورها وقت وهزینه صرف کنیم و بهتر است به فکر خود باشیم نظر شما در این خصوص چیست؟

جمهوری اسلامی هرگز در امور دیگر کشورهای جهان دخالت نمی کند و من به عنوان کسی که ۸ سال نماینده مجلس بوده و ۳۳ سال در ادارات و نهادهای مختلف این نظام خدمت کرده‌ام هرگز ذره‌ای دخالت جمهوری اسلامی در دیگر کشورها را احساس نکرده‌ام. اما جمهوری اسلامی بر مبنای دین مبین اسلام در دفاع از مظلوم بر حسب وظیفه دینی، شرعی و انسانی خود از مظلوم حمایت می کند.

عملکرد دولت های گذشته از بدو تشکیل جمهوری اسلامی تا دولت یازدهم راچگونه ارزیابی می کنید و اینکه کدام دولت بهتر توانسته در راستای سیاست های نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی گام بر دارد؟

نظام جمهوری اسلامی از همان ابتدای تأسیس سیاستش بر افزایش اقتدار، برخورداری از آزادی در چهارچوب مقررات بود؛ تا به نطقه ای برسیم که آزادی در کنار تامین رفاه اجتماعی باشد، دولت ها هرکدام برای رفع یک مشکل در کشور تلاش کرده اند و نمی توان گفت فلان دولت کار نکرده چون شاید نیاز آن زمان دفع یک مشکل خاص بوده است چه داخلی و چه خارجی، که ایگونه مشکلات از توان دولت‌ها کاسته‌ است و چون دولت‌ها در شرایط یکسان قرار نداشته‌اند نمی توان خدمات دولت‌ها را در شرایط یکسان مقایسه کرد. دولت بد نداریم و همه دولت‌ها خوب بوده اند اما ضعف و قوت در بسیاری زمینه‌ها داشته اند که ضعف ها ناشی از کمبود امکانات است والا هیچ دولتی نداریم که به قصد خدای ناکرده خیانت به مردم یا تبعیض حرکت کند و این طبیعی است که توان انسان‌ها با هم برابر نباشد و بله برخی دولت ها موفق عمل کرده اند در راستای حفظ نظام جمهوری اسلامی و نیل به اهداف جمهوری اسلامی تلاش کرده و به تناسب توانشان انجام وظیفه کرده اند.

قدرت بازدارندگی نیروی مسلح جمهوری اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا نیاز است قدرت بازدارندگی خود را تقویت کنیم یا خیر؟

هرکشوری با قدرت نظامی، سیاسی و حمایت مردمی پایدار است و اگر قدرت نظامی ما ضعیف بود اکنون جمهوری اسلامی نیز به مانند دیگر کشورهای منطقه به آفت امنیت گرفتار شده بود. پس قدرت بازدارندگی قطعاً لازم است و باید تقویت شود تا بتوانیم در مقابل تمامی توطئه‌های که علیه جمهوری اسلامی اعمال می شود جوابگو باشیم.

جریانات سال ۸۸ که برخی این جریانات را سوء تفاهم سیاسی قلمداد می کنند آیا سو تفاهم بود؟

دشمن همیشه طرح های آماده اجرا در دست دارد تا از شرایط به وجود آمده بهترین استفاده را داشته باشد در سال ۸۸ یک اعتراض انتخاباتی را دشمن مدیریت کرد و و با بند کردن دست برخی افراد در داخل و عده‌ای نا خواسته به این جریان وارد شدند و شاید عده ای با هدف اعتراض به خیابان ها نیامده بودند ولی دشمن از همه افراد برای موج رسانه‌ای خود استفاده می کرد.

 

اغتشاش گران این جریان که تقلب را بهانه خود قرار دادند آیا سیستم انتخابی کشور به گونه ای است که بتوان در آن تقلب کرد؟

به طور کلی در هر انتخاباتی امکان تقلب وجود دارد ولی به هیچ وجه نمی توان ۱۰ یا ۱۵ میلیون اختلاف آرای آن زمان را با تقلب کسب کرد و تقلب در این حجم غیر ممکن و تقلب‌های جزئی نمی تواند تاثیر گذار باشد. برخی تقلبات خرده ریز نیز نمی توانند دلیلی بر اتفاقات سال ۸۸ باشد و ای کاش جریانات بعد انتخابات سال ۸۸ هرگز اتفاق نمی افتاد چون برخی انسان‌های خدمت گذار نظام در آن جریان واقعاً آسیب دیدند.

با توجه به اینکه انتخابات مجلس خبرگان رو پیش رو داریم به نظرشما نفوذ هایی که رهبرانقلاب هشدار داده اند شامل مجلس خبرگان رهبری نیز می شود؟

مجلس خرگان رهبری وظایف و مسئولیت‌های مشخصی دارد و افراد عالم با درجه اجتهاد باید در آن حضور داشته باشند. هرجایی که اجتماعی تشکیل شود هریک از اعضا دیدگاه خاص خود را در آن جمع اظهار خواهند نمود وغیر ممکن است که تمامی افکار و دیدگاه‌های افراد با هم یکسان باشد. دشمن وقتی بخواهد در این جمع نفوذ کند افرادی را تربیت و از آنان برای رسیدن به جمع مورد نظر حمایت خواهد کرد. بحث و اختلاف نظر در هر مجلسی وجود دارد اما هدف واحد است هر کسی هدف خود را جدا کند قطعاً در آنجا اختلاف خواهد بود که این اختلاف مصداق نفوذ است.

نظارت های شورای نگهبان و نظارت استصوابی شورای نگهبان چگونه است؟ برخی منتقد نظارت استصوابی شورای نگهبان هستند نظر شما در این خصوص چیست؟

در زمان تصویب نظارت استصوابی شورای نگهبان بنده در مجلس حضور داشتم و این طرح هم مخالف داشت و هم موافق، ولی من اینگونه فکر می کنم صلاحیت کاندیداها قبل از ورود به انتخابت باید حتماً بررسی شود اگر صلاحیت احراز شود دیگر در میانه راه نظر در خصوص این کاندیدا تغییر نکند، نظارت استصوابی به این خاطر است که وقتی فردی از فیلترهایی رد می شود و دقت نشده بعداً اطلاعات تازه ای به دست می رسد شورای نگهبان بتواند با نظارت استصوابی کوچکترین خیانتی از طرف افراد به نظام شناسایی و اجازه ورود به انتخابات را به این افراد ندهد. نظارت استصوابی به خاطر قدرت نمایی شورای نگهان نیست چون آنان نیازی به این قدرت ندارند و در واقع نظارت استصوابی فیلتر تضمین حکومت است. شورای نگهبان، نگهبان قانون اساسی و نظارت استصوابی سلاح این نگهبان است تا در مواقع ضرورت استفاده نماید.

در صورت رد صلاحیت چه واکنشی خواهید داشت؟

وقتی دور قبل ثبت نام کرده بودم به عنوان عضو هئیت مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران بودم و آنطور که از اداره قوانین مجلس پرسیده بودم نیازی نبود بنده استعفا دهم ولی وقتی از سوی هیئت اجرایی ورزقان به من اعلام شد که رد صلاحیت شدم به شورای نگهبان مراجعه و بعد از فهمیدن دلیل همان روز به طرفدارانم گفتم که این کار قانونی است. پس هر زمانی رد صلاحیتم قانونی باشد قبول دارم ولی اگر خلاف واقع باشد تا مرجع آخر رسیدگی پیگیر خواهم بود و عکس العملی به عنوان بد بینی نخواهم داشت.

بنظر شما با چه راه های می توان در مقابل جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن که به صورت گسترده علیه کشور اعمال می شود ایستادگی کرد و موفق عمل نمود؟

همانگونه که رهبری هشدار داده‌اند شمن برای تغییر فرهنگ ما با برنامه کار می کند که این تغییر فرهنگ به طور واقعی در حال انجام است و در هر صورت باید با این تهاجم مقابله شود، من ریشه تهاجم فرهنگی را در بیکاری جوانان می بینم و اگر برای جوانان اشتغال ایجاد شود تغییر فرهنگ اثرگذار نخواهد بود؛ همانطور که خانواده‌های که درآمد و زندگی متوسطی دارند با این مشکلات خیلی کم رو به رو هستند.

آیا شهرستان ورزقان را شهرستانی محروم می دانید؟

در زمان آزادی تبلیغات مسائل مختلفی را در خصوص ورزقان خواهم گفت من ورزقان را به عنوان شهرستان محروم نمی دانم چون محروم تعریف مجزا دارد، در ورزقان یک سری مشکلات اجتماعی وجود دارد و انشالله وقتی این بحث را باز کنیم، اجازه نمی دهیم ورزقان محروم واقع شود شهرستان ورزقان می تواند به جای برسد که کمک حال سایر شهرستان ها باشد.

چرا تا کنون کارخانه ای در شهرستان راه اندازی نشده و شهرک صنعتی ورزقان راکت است؟

شهرک های صنعتی محل سرمایه گذاری است و سرمایه گذار باید نسبت به سرمایه‌اش احساس امنیت داشته باشد و از یک سری امتیازات برای سرمایه گذاری در شهرستان ورزقان برخوردار شود تا انگیزه لازم را برای سرمایه گذاری داشته باشد. علت نبود رونق در این شهرک صنعتی ورزقان برخی نیت‌ها است که در اینجا به آنان اشاره نمی کنم اواخر مجلس هفتم زمین‌های شهرک با پیگیری‌های فراوان آماده شد و اگر در ۸ سال بعد از آن کاری نشده باید مسئولین امر پاسخگو باشند. شهرک صنعتی ورزقان جزو پروژه‌های اولویت دار من است.

با توجه به ظرفیت بالای شهرستان در زمینه معادن به ویژه مس، چرا احداث کارخانه ذوب و پالایش مس در ورزقان متوقف شده است و به تبع آن صنایع پایین دستی مس به وجود نیامده است؟

۱۶ خرداد سال ۸۶ کارخانه ذوب و پالایش و اسید سولفوریک در مجتمع معدنی ورزقان کلنگ زنی شد و در اواخر مجلس هفتم تا حدودی عملیات اجرایی آن آغاز شد، ولی نمی دانم در بین مسئولین وقت چه گذشت که مدیرعامل شرکت ملی مس ایران در سال ۹۳ اعلام کرد که احداث کارخانه ذوب و پالایش مس سونگون مقرون به صرفه نیست؛ که من از شنیدن این حرف تعجب کردم و اینکه یک پروژه بعد از چندین میلیارد هزینه تعطیل شود دلیل بر صاحبی این کار است؛ در نتیجه تعطیلی کارخانه ذوب و پالایش توافق مسئول منطقه است و اولین بار نیست این چنین کارهای در ورزقان صورت می گیرد برای دومین بار است به طوری که در دوره چهارم هزینه نصب کنتور برق ۱۹ روستا را از وزیر نیرو گرفته بودم که مردم ۳ هزار تومان از ۱۸ هزار توان هزینه کنتور را پرداخت نمایند که بعد از من در دوره پنجم از مردم با قطع برق پول‌ها را گرفتند و دوباره بعد از ۸ سال این موضوع را ثابت و پول‌ها را به مردم بازگرداندم.

آیا الحاق شهرستان ورزقان به منطقه آزاد سال های گذشته می توانست اتفاق بیافتند و اکنون امکان دارد شهرستان ورزقان به منطقه آزاد الحاق شود؟

در مورد منطقه آزاد از مردم انتظار دارم واقعیت و فریب را تشخیص دهند، اول اینکه شهرستان ورزقان قبل از شهرستان شدن بخش بود و از خدافرین تا جلفا نطقه مرزی داشت و من در مجلس هفتم پیگیر الحاق شهرستان ورزقان به منطقه آزاد بودم ولی اکنون طبق تعاریف کشوری ورزقان به مرز وصل نیست منطقه‌ای که به مرز وصل نباشد نمی تواند منطقه آزاد باشد؛ نمی دانم دیگر نمایندگان برای الحاق شهرستان ورزقان به منطقه آزاد چه کرده‌اند ولی پیگیری‌های من به استناد استعلام وزارت کشور از استانداری وقت آذربایجان شرقی جواب اینگونه است که در سال ۶۶ ورزقان به دلایل نا معلوم از مرز جدا شده است، در بحث سدستارخان اهر در  دوم بهمن ماه سال ۶۷ که قرار داد سد امضا شده بنده کارمند بانک کشاورزی بودم و مسئولیتی نداشتم؛ بنابراین در سال ۶۶ دو حادثه مهم برای ورزقان اتفاق افتاده یک جدا شدن ورزقان از مرز و دوم سد ستارخان در محل کنونی قراردادش امضا شده و هیچگونه حق آبه‌ی به شهرستان ورزقان اختصاص نیافته با توجه به اینکه ۸۵ درصد آب سد از منطقه ورزقان تامین می شود که مسئول وقت باید در این زمینه جوابگو باشد.

از آنجایی که یکی از زیر ساخت های توسعه راه ارتباطی است چرا بزرگ راه خواجه ورزقان زودتر از این احداث نشده است و اکنون مراحل اجرایی آن به کندی پیش می رود؟

مشکل ما خواجه-ورزقان نیست مشکل ما خواجه، ورزقان، خاروانا، نوردوز است بخش خاروانای شهرستان ورزقان واقعاً محروم واقع شده و مشکلات زیادی در خصوص راه دارد. در مجلس چهارم احداث بزرگراه خواجه، ورزقان، خاروانا و نوردوز تصویب و عملیات اجرایی آن شروع شد که آثارش در فاصله راه دسترسی روستای دیزج ملک به طرف ورزقان باقی است ولی متاسفانه در دوره پنجم مجلس که بنده نماینده نبودم کار احداث تعطیل شد و با تأسف بسیار پروژه ملی خواجه، ورزقان، خاروانا و نوردوز که تا سال ۸۹ عملیات اجرایی آن آغاز نشده بود در سال ۸۹ به صورت ناشیانه و با قرض مبلغی از شرکت ملی مس کلنگ زنی شد که حداقل رگه عوام فریب داشت چون سال بعد انتخابات بود. راهی که شرکت ملی مس شروع کرده از خواجه به سونگون است تا اینکه کنسانتره ۳۰۰ تن در سال معدن مس سونگون را از شهرستان خارج نمایند و احداث بزرگراه خواجه، ورزقان و سونگون به قیمت تعطیل شدن راه خواجه، ورزقان، خاروانا و نوردوز بود.

کاندیداهای که هزینه های آن چنانی می کنند این پول ها را کجا می آورند آیا خودشان دارند یا از دیگران می گیرند وآیا بعد از نماینده شدن این پول ها برایشان دردسرساز نمی شود؟

کسی که در انتخابات پول اضافه خرج می کند یا به قصد سؤ استفاده است یا طرف دیوانه است، که دیوانه جایی در مجلس ندارد و اگر کسی به اسم احسان خرید رأی می‌کند باید بداند در هیچ کجای دین اسلام همچین احسانی قابل قبول نیست.

هر کس از عرف معمول بیشتر خرج کند به نیت سو استفاده است.

شما در نظر دارید چه مقدار در انتخابات هزینه نماید؟

به انداز تبلیغات متعارف، نصب پوستر و غیره. در تمام اداور انتخابات کم هزینه ترین کاندیدا بوده و هرگز کار غیر متعارفی انجام نداده‌ام.

گرایشات سیاسی خاصی در گذشته و حال دارید؟

من به عنوان اصولگرا و گرایشم به سمت اصولگرایان است ولی هیچگاه به خواسته احزاب که به قیمت از دست رفتن آخرتم باشد بله نمی گویم.